ZAMKNIJ WIRTUALNĄ WYCIECZKĘ

Kilka sposobów na jesienny odpoczynek

Kilka sposobów na jesienny odpoczynek

Jak miło i skutecznie odpocząć? Co zrobić, by choć na chwilę oderwać się od stresu, jaki na co dzień przeżywamy? Dziś proponujemy Państwu kilka rozwiązań, które sprawią, że w trudnym czasie, w którym przyszło nam żyć, odnajdziemy choć odrobinę relaksu.

1.

Miej w domu miejsce, w którym odpoczywasz. Nie musi to być specjalny pokój. Wystarczy choćby kąt z fotelem, w którym można wygodnie zasiąść i odetchnąć od obowiązków. Ważne jest, żeby nie korzystać z miejsca, w którym pracujemy. Mózg zapamiętuje czynności, które wykonujemy w danej przestrzeni i kojarzy je z nimi. W odpoczynku może pomóc aromatyczna świeca, ciepły koc, rośliny. Informacje o planowaniu przytulnych przestrzeni i małych przyjemnościach zawarte są w książkach Marie Tourell Søderberg „Hygge. Duńska sztuka szczęścia” oraz Meik Wiking „Hygge: klucz do szczęścia”.

2.

Spędź trochę czasu w ciszy. To może być trudne zadanie, ale każdy z nas, mimo że niektórych może to przerażać, jej potrzebuje. Otacza nas tak wiele bodźców, że umysł po prostu jest przemęczony. Warto znaleźć chwilę, choćby 15 minut na wyciszenie. Gdy zacznie napływać do nas potok myśli o tym, co się działo w ciągu dnia, co jeszcze mamy do zrobienia, nie zatrzymujmy się na żadnej. Z czasem myśli będą płynąć spokojniej a my będziemy bardziej zrelaksowani. Umiejętność bycia samemu ze sobą jest bardzo cenna i daje nam wiele informacji o nas samych. Nieprzekonanym polecamy lekturę „Ciszy” Erlinga Kagge, przekonanym również ;-).

3.

Zadbaj o warunki do snu. Zewsząd otacza nas sztuczne światło. Uliczne latarnie, neony, billboardy, urządzenia elektroniczne to wszystko sprawia, że ciemność przestaje istnieć. I choć brzmi to nieprawdopodobnie to jest nam ona potrzebna. Nadmierne, sztuczne oświetlenie nie wpływa dobrze na nasze zdrowie, dlaczego coraz częściej mówi się o zanieczyszczeniu świetlnym lub smogu świetlnym, któremu trzeba przeciwdziałać. Niektóre kraje wprowadzają mniej intensywne lampy o łagodniejszym świetle, by mieszkańcy czuli się lepiej. To już nie tylko kwestia tego, że w mieście często nie widać gwiazd i tworzy się parki ciemnego nieba (jeden z nich znajduje się w Bieszczadach), ale naszego samopoczucia. W Internecie można znaleźć mapy zanieczyszczenia światłem.
Koniecznie trzeba pamiętać, że światło wpływa na nasz sen, dlatego nie powinniśmy kładąc się do łóżka oglądać telewizji czy korzystać z urządzeń mobilnych. Emitowane przez nie niebieskie światło pobudza mózg i hamuje wydzielanie hormonu snu. Sprawia również, że łóżko przestaje kojarzyć się z miejscem zasypiania. Warto także zadbać o tradycyjne budziki, gdyż pomarańczowe światło elektronicznych zegarów wpływa negatywnie na nasz sen. Więcej o zanieczyszczeniu świetlnym przeczytają Państwo w książce Sigri Sandberg „Ciemność. W obronie mroku”.

4.

Zrób sobie pyszny rozgrzewający napój. Herbata z pomarańczą, imbirem i goździkami, sokiem malinowym, cynamonem i goździkami lub z pomarańczą i rozmarynem to doskonały towarzysz jesiennych wieczorów. Warto również sięgnąć po zdrowy koktajl lub ciepłą kolację. Książki Marty Dymek z serii „Jadłonomia” obfitują w kolorowe, pyszne i bogate w witaminy przepisy.

5.

Czytaj! Lektura jest nie tylko świetną rozrywką, ale doskonale wpływa na samopoczucie. Sześć minut czytania zmniejsza poziom stresu o 60%. Dla zmęczonych polecamy lżejsze lektury jak np. kryminały Alka Rogozińskiego, serię książek o „Arystokratce” Evžena Bočka, „Smażone zielone pomidory” Fannie Flagg, powieści Małgorzaty Gutowskiej –Adamczyk, Natalii Sońskiej, Agaty Przybyłek, kryminały Agathy Christie i wiele innych.

2020-11-04 / godz. 10:00

Nowości

1
3
4
5
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2
6

Kontakt do filii

Biblioteka Główna (Wypożyczalnia 52) ul. Kolegiacka 3 > tel. 22 423 57 55
e-mail: wilanow@bibliotekawilanowska.pl
Filia "Powsin" (Wypożyczalnia 126) ul. Przyczółkowa 27a > tel. 22 648 25 03
e-mail: powsin@bibliotekawilanowska.pl
Filia „Radosna” (Wypożyczalnia 133) ul. Radosna 11 > tel. 22 764 82 81
e-mail: radosna@bibliotekawilanowska.pl
Filia "Miasteczko Wilanów" (Wypożyczalnia 137) al. Rzeczypospolitej 14 > tel. 22 642 24 26
e-mail: mw@bibliotekawilanowska.pl

Biblioteka w serwisie Facebook

logologologologo
W 2019 roku zakup książek w wysokości 35 000 zł zrealizowano ze środków finansowych Biblioteki Narodowej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
fb BIBLIOTEKA W SERWISIE FACEBOOK.COMbip BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ